Endelig nærmer det seg sesongstart – og FIA har blitt enige om de siste justeringene av regelverket for 2020-sesongen.
Flere av endringene er et direkte utslag av pandemien, og innført for å redusere smittefaren.
En av disse endringene er at teamene ikke kan ha mer enn 40 personer på griden, noe som er nøyaktig halvparten av antallet hvert team kan ha med seg på løp.
Pit exit lukkes nå 20 minutter før start, i stedet for 30 som har vært vanlig.
Bilene skal ha dekk montert fem minutter før start og teampersonell og utstyr må da forlate startgriden – under normale forhold er denne fristen bare tre minutter.
Det er også innført en ny regel som er at «når signalet for tre minutter igjen vises, kan ikke mer enn 16 personer fra hvert team være tilstede». Som vanlig må alle forlate startgrid når signalet om 15 sekunder igjen vises.
Årsaken til de økte tidsintervallene er selvsagt at en del ting vil ta lenger tid med færre personell tilstede. Det betyr også at teamene kan jobbe en time lenger på torsdag og fredag, og at hviletiden er redusert fra ni til åtte timer.
Mer fleksibilitet for Pirelli
Dekkleverandør Pirelli ba om om mer fleksibilitet knytte til dekkvalg enn hva de normalt hatt.
Tidligere har kravet vært at Pirelli har måttet melde inn dekk 15 uker før oversjøiske løp, og ni uker i Europa – nå er hele dette regelsettet slettet og erstattet med: «om ikke annet er bestemt av FIA eller etter avtale med leverandør, ikke senere enn to uker før løpet»
Som forventet vil alle førere få samme utvalg, så det betyr at teamene ikke lenger trenger å bestemme hvor mange sett hver enkelt fører skal ha gjennom weekenden. I år vil alle ha to sett med harde, tre medium og åtte myke dekk.
Reglene som ble lagt inn for å teste dekk i trening 2 har blitt litt justert, og reglene sier nå at teamene kan bruke den første halvtimen av fritrening 2 til denne testingen, i stedet for den siste, slik det var forelått.
Aerodynamikk
Når det kommer til aerodynamikk åpner FIA for at teamene kan begynne å jobbe med aerodynamikkpakkene for 2020, men bare de som har med bremsesystem å gjøre. All annen testing må vente til 1. januar 2021.
Denne begrensningen gjelder også for testing i vindtunnel og bruk av CFD.