Først når det nye regelverket innføres i 2022 vil Pirelli introdusere nye dekk i Formel 1.
Det har aldri skjedd i nyere tid at F1 bruker samme dekk i tre sesonger, men det er nettopp det som vil skje nå. Normalt sett utvikles det nye dekk for å tilpasse seg nivået av downforce som teamene forventer å a mot slutten av sesongen.
Teamene ønsker imidlertid ikke å bruke 2020-dekkene som ble testet på slutten av sesongen i fjor, og utsettelse av regelverket gjorde også at innføring av 18-tommers dekk ikke vil skje før i 2022.
Det betyr at 2019-dekkene trolig må håndtere den utviklingen som er i downforce helt frem til 2021. For å redusere utfordringene ved dette, har FIA vedtatt noen små endringer i regelverket for gulvet i bilene for 2021, noe Pirelli-sjef Mario Isola tror skal bidra til at dekkene vil tåle belastningen.
– Vi kommer til å starte 2021-sesongen med omtrent samme mengde downforce som ved utgangen av 2019, eller begynnelsen av 2020.
Han sier at det var mange alternativer på bordet, men at en modifikasjon av gulvet var den beste måten å løse utfordringen på.
– Dette er en svært spesiell sesong, så det er vanskelig å spå hvordan utviklingen vil bli, men sammen med endringene i gulvet vil den konsentrerte sesongen også redusere mulighetene til å teste og utvikle aerodynamikken.
Som et resultat av COVID-19-situasjonen og den nye løpskalenderen, har ikke Pirelli lagt inn noe dedikert tid til testing i 2020. De sier også at de ønsker å bruke alle tilgjengelige ressurser til å teste 18-tommerne.
FIA har imidlertid lagt inn en fleksibilitet i regelverket som tillater dem å teste prototyper av dekk under den andre treningen, om det skulle vise seg at det blir behov for nye dekk for neste sesong.
Årsaken til at FIA har lagt testing til slutten av fritrening 2, er at de ikke ønsker at prototypene blir brukt til å rense banen.
– Ideen er å ha en halvtime i fritrening 2 som er satt av til dekktesting. Det er ikke noe krav til at vi skal levere samme prototype til alle og vi trenger ikke å levere to sett. Det gir oss frihet til å gjøre testingen mer relevant. Som noen kanskje husker var ikke testing i Austin særlig relevant – så bruker den erfaringen nå. Dette er imidlertid ikke en erstatning for tradisjonell testing – neste år planlegger vi å bruke våre 25 dager på testing av det nye 18-tommershjulet sier Isola.