Fredag kom beskjeden som gjorde vondt verre for Williams – ROKiT avslutter sponsoravtalen. Det er tre år før kontrakten går ut og uten at Williams har fått alle pengene sine.
De siste årene har ikke vært lette for Williams. Helt frem til de siste timene før USA Grand Prix i 2018 jobbet teamet med å gjøre klar hospitality for Rich Energy, før en tekstmelding kvelden før informerte om at energiselskapet hadde valgt Haas i stedet…
Samme år hadde de mistet hovedsponsor Martini, men i februar 2019 – bare dager før testingen startet i Barcelona, viste de frem sin nye sponsor – ROkIT – telefonselskapet som be startet av John-Paul DeJoria og Jonathan Kendrick. Bare noen måneder senere ble det klart at avtalen var utvidet til 2023 – en bekreftelse på at dette var et langsiktig samarbeid. Samarbeidet ble utvidet til å inkludere ROKiT Drinks – et selskap som har som formål å «levere premium utvalg av sprit, øl og energidrikke»
Sesongen var imidlertid katastrofal – og ble ikke bedre av at energiselskapet PKN Orlen – fulgte Robert Kubica til Alfa Romeo.
Hjelpen var imidlertid der – i form av Michael Latifi – faren til reservefører Nicholas. Da sønnen fikk et fast sete hos Williams utløste det at en del av hans selskaper sørget for penger til teamet.
I April – ble det kjent at Lafiti – som også eier 10 prosent av McLaren – lånte Williams mer enn 500 millioner kroner. Lånet er sikret mot pant i fabrikker, utstyr og teamet historiske samling av over 100 vinnerbiler…
Denne uken ble situasjonen enda mer alvorlig etter at styret i Williams Grand Prix Holding, sa at de vurderte ulike alternativer for å få selskapet ute av den vanskelige situasjonen. Et alternativ er et salg av hele selskapet.
Samtidig ble det altså klart at samarbeidet med ROKiT ble avsluttet – til tross for at Claire Williams var svært tydelig på at de hatt oppfylt alle betingelsene i kontrakten.
ROKiT, sa samtidig at de fortsatt ville satse på sine andre motorsportsamarbeid – som inkluderer ROKiT Venturi Formula E team, W Series i tillegg til det britiske rally- og touring car-mesterskapet.
Resultatet for Williams før skatt og andre kostnader (EBITDA) sank til 160,2 millioner pund i 2019 fra 176,5 i 2018. Resultatet endte også på minus 13 millioner pund – dette mot et overskudd på 12,9 millioner pund året før.
En analyse som er gjort av F1.com viser også at ROKiT trolig skylder Williams mer enn 10 millioner pund.
De neste dagene vil kunne gi svar på om Williams blir solgt – før 2020-sesongen faktisk kommer i gang.