Liberty ser på mulighetene for å teste nye konsepter i forbindelse med de doble racehelgene som er planlagt for å gjennomføre årets sesong – det er synes ikke Mercedes er en god ide.
Endringer i løpsformatet krever enstemmighet blant teamene – og vil i tilfelle kunne vedtas av World Motor Sport Council, neste uke.
Et av forslagene som stadig vender tilbake, er å snu startoppstillingen basert enten på stillingen i mesterskapet, resultatet fra tidligere løp eller fra en kvalifisering. Dette for å skape flere forbikjøringer og åpne for mer overraskende resultater.
Forslaget fra Liberty denne gangen går ut på at man den andre helgen man kjører på samme bane, skal kjøre et 30 minutter langt løp i stedet for tradisjonell kvalifisering på lørdag i den andre racehelgen. I dette løpet skal startrekkefølgen være omvendt av rekkefølgen i mesterskapet.
Etter løpet skal alle biler plasseres i parc ferme før søndagens løp. Eventuelle gridstraffer vil gjelde i søndagens løp.
Sånn sesongen er planlagt nå, er det bare Silverstone – i tillegg til Østerrike – som vil arrangere to løp på samme bane. Fortsatt er det usikkerhet rundt løpene i Storbritannia, der man i utgangspunktet har varslet 14 dagers karantene – også for F1-personell.
Det kan imidlertid være aktuelt med et dobbelt løp i Bahrain i november/desember – og det er fortsatt muligheter for at det blir flere løp i Europa – lenger ut i sesongen.
Til tross for at FIA har innført en 60-prosentregel – for å sikre at helt nødvendige endringer skulle kunne gjennomføres under pandemien – vurderes ikke dette tiltaket som kritisk nødvendig – og krever derfor full enighet fra alle teamene.
I følge godt informerte Autosport, skal de fleste av teamene være villig til å teste den nye planen – mens Mercedes har gitt klar beskjed om at de er imot forslaget. Det skal også være andre team som har behov for ytterligere betenkningstid.
Teamsjef i Mercedes, Toto Wolff, sier at endringene ikke passer overens med DNAet til Formel 1.
– Det føltes ikke riktig, ikke fordi vi ønsker å ha en fordel – kanskje det hadde vært bra for oss ettersom Ferrari ville vært bak oss som følge av kvalifiseringsstyrken. Men jeg stemte mot, fordi det føltes feil – du lar ikke Usain Bolt starte fem meter bak alle andre for å gjøre det spennende hvem som vinner, sa Wolff.
En avgjørelse må skje tidlig denne ukene, ettersom det skal være et møte i sportskomiteen førstkommende onsdag – der man vil jobbe ut mer eksakte regler.
Mercedes har allerede akseptert en form for «handicap-system» der svakere team skal få mulighet til å bruke mer tid i vindtunnel.
En endelig kalender for løpene i Europa skal etter planen legges frem på mandag.