Kostnadstaket som blir innført i Formel 1 fra 2021 betyr betydelig reduksjon i antall ansatte hos toppteamene. Ferrari ønsker ikke å si opp folk og ser nå på muligheten for å gå inn i nye serier.
Tall som Gazzetta dello sport har sett på, viser at de tre toppteamene trolig må redusere antallet ansatte i F1-satsingen med mellom 80 og 100 personer.
Som følge av krisen sporten står oppe i, har teamene, FIA og Liberty blitt enige om at budsjettgrensen blir satt til 145 millioner dollar neste år. Planen er en ytterligere reduksjon til 135 millioner dollar fra 2022.
Teamsjef i Ferrari, Mattia Binotto, sier at de tar ansvar for sine ansatte – og vil se på alternativer.
– Vi ønsker å sørge for at det er plass for dem også i fremtiden. Derfor vurderer vi nå alternative programmer – og jeg kan bekrefte at vi ser på IndyCar – selv om den akkurat nå er svært annerledes enn Formel 1.
IndyCar innfører imidlertid endringer i regelverket fra 2022 – noe som gjør det mulig for Ferrari å delta. Binotto utelukker heller ikke at WEC kan være en aktuell retning å gå.
– Vi ser også på Endurance og andre serier. Vi får se hva som er riktig valg for oss, sier Binotto til Sky Italia.
Han bekrefter i intervjuet at Ferrari nå har godtatt kostnadstaket, og at de ikke kommer til å bruke mer tid på å diskutere dette.
– Det har vært lange diskusjoner de siste ukene for å komme til enighet. Nivået som alle teamene ble enige om i 2019 var på 175 millioner dollar, nå er det redusert til 145. Det har vært vanskelig for Ferrari – vi har vært nødt til å omstrukturere oss – og tilpasse organisasjonen til de nye betingelsene, sier Binotto.