Denne uken har vært full av nyheter i Formel 1, og nå er endelig silly season ordentlig i gang. Det store spørsmålet nå er hvem som skal erstatte Daniel Ricciardo i Renault?
Først kom nyheten om at Sebastian Vettel gir seg i Ferrari etter årets sesong, og da tok det ikke lang tid før vi fikk bekreftet at Daniel Ricciardo går til McLaren i 2021 og at Carlos Sainz tar over plassen til Vettel i Ferrari.
For å ta Ferrari først. Jeg tror Sainz blir en andrefører til Charles Leclerc i det italienske teamet. Sainz er god, men ikke like god som Leclerc, og han vil aksepterere å være andrefører. Uansett har Ferrari nå to gode, unge – og ikke minst populære førere i stallen.
I McLaren tror jeg Daniel Ricciardo vil være litt bedre enn Lando Norris. Men det er ganske åpent, da Norris har vist svært gode takter. Men han er fortsatt uerfaren. Og akkurat som hos Ferrari har McLaren nå to store profiler på laget sitt. Daniel Ricciardo har vært en av de mest populære F1-førerne de siste årene, og Lando Norris er jo kongen av Twitch, og er svært populær blant den yngre «spillgenerasjonen».
Spørsmålet nå er hvem som tar over plassen til Ricciardo i Renault for å bli teamkamerat med Esteban Ocon? Jeg må innrømme at jeg synes overgangen til Ricciardo er litt merkelig. Jo da, McLaren er spennende, men vil kundeteamet McLaren gjøre det bedre enn fabrikkteamet Renault når det kommer nye biler i 2022? Kanskje, eller vet Ricciardo noe vi ikke vet. Hvor lenge blir Renault i F1? Bilfabrikkene blør på grunn av koronakrisen, og jeg er dessverre ikke så sikker på at Renault har et langsiktig perspektiv på sin F1-satsing.
Det går rykter om at Fernando Alonso skal være aktuell for et comeback i Renault. Det hadde vært spennende, og bra for både interessen og aksjeverdien til F1. Men jeg tror heller det blir en Renault-junior, som kinesiske Guang Zhou eller danske Christian Lundgaard.
Når det gjelder Sebastian Vettel, tror jeg han gir seg. Han har ikke virket særlig motivert de siste årene, og jeg kan ikke se for meg at han får kjøre for Mercedes sammen med Hamilton. Og da er det ingen vinnerteam med ledige plasser, og hvorfor skulle Vettel ville kjempe om å være «best of the rest»?
Ellers er det mye snakk om aksjeverdien til Formel 1 om dagen. Formel 1 gikk på børs for noen år siden, og noen mener det var risikabelt. Og det ser man nå på grunn av koronapandemien. Formel 1 sin aksjeverdi har falt noe enormt de siste ukene, og selv da nyheten om at Vettel forlater Ferrari kom, sank aksjeverdien ytterliggere.
Liberty Media, som sitter på de kommersielle rettighetene til Formel 1, klarte å få ut en redningspakke på svimlende 1,4 milliarder dollar ved å gjøre noen rokkeringer på andre selskaper de eier. Dette viser litt av de økonomiske musklene til Liberty Media, og er noe som kan gi oss håp om at Formel 1 kan komme helskinnet gjennom denne krisen.
For det er ikke til å stikke under en stol at det blir utfordrende å arrangere Formel 1-løp både i 2020 og 2021, ettersom en vaksine mot koronaviruset ikke er ventet før om et år eller enda senere. En ting er å forflytte et sirkus med et par tusen mennesker over landegrenser uten å spre smitte og med tillatelse fra ulike lands myndigheter.
En annen utfordring er å arrangere løp uten tilskuere. Normalt sett betaler arrangørene flere hundre millioner kroner for at Formel 1 skal komme på besøk mot at de tjener penger på billetter. Nå er rollene snudd opp ned, og det er Formel 1 som må betale arrangørene for å arrangere løp. Og uten en vaksine er det ikke utenkelig at vi må vente helt til 2022 før det kan komme tilskuere på F1-løp. Har Liberty Media råd til det?
Jeg velger å være optimist. Jeg tror Formel 1 er så stort og mektig, og har så store økonomiske muskler, at dette går. Ulike land er i ferd med å åpne litt opp, og alle innser at det ikke er bærekraftig å holde hele samfunn nedstengt over tid. Hjulene må begynne å rulle igjen – bokstavelig talt – og da tror jeg Formel 1 kan bli en rollemodell i så måte. At Formel 1 igjen går i front som «the pinnacle», og klarer å gjennomføre sine arrangement på en trygg måte, som klarer å komme til enighet med både arrangører og lokale myndigheter – og som klarer å gi en sårt tiltrengt underholdning til folk over hele verden i en ekstremt vanskelig tid for mange.
Dette skal vi snakke mer om i Viaplay Motor Pod i neste uke. Og ikke glem at NASCAR-sesongen starter på søndag. Vi sender fra Darlington på Viaplay og Viasport søndag klokken 21.30!
Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen
Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og Viasport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.