Sommeren 2019 ble det vedtatt et kostnadstak i F1 på 175 millioner dollar fra 2021 – nå ser det ut som om pandemien har presset frem et tak på 145 – det gir konsekvenser hos de store teamene.
Det er ingen hemmelighet at det er store forskjeller mellom F1-teamene. Det gjelder også når det kommer til hvor mange ansatte de har. Kostnadstaket har gjort at de største teamene må gjøre en vurdering av hvor mange, og hvem de fortsatt kan ha ansatt.
Mercedes og Renault har argumentert for at også kostnadene til motorutvikling bør reguleres av budsjettbegrensningen – noe som kan få store konsekvenser for Ferrari. Så langt er nemlig dette et uavklart tema – og Liberty sier at dette trolig vil diskuteres på et senere tidspunkt.
Så langt er det Ferrari som stritter mest imot en ytterligere reduksjon, mens både Red Bull og Mercedes nå ser ut til å akseptere reduksjonen på 30 millioner dollar.
Toppteamene må uansett gjøre store endringer før 2021-sesongen, og Ferrari, Mercedes og Red Bull – som i dag bruker opptil tre ganger så mye som det foreslåtte kostnadstaket – vil det nødvendigvis også bety at de må si opp mange ansatte.
Det er mange faste kostnader i F1 – og Liberty og FIA har jobbet for å redusere kostnadene gjennom å standardisere flere komponenter. Kostnadsreduksjonene vil gi færre muligheter å jobbe i vindtunnel og med simuleringer. Dette, til tross for at motorer foreløpig er holdt utenfor, gjør igjen at teamene trenger færre ingeniører og andre som jobber med utvikling.
Beregninger som italienske La Gazzetta dello Sport har gjort, viser at de store teamene må redusere antallet ansatte med mellom 80 og 100 personer.
Hos Ferrari er planen å bruke de ansatte på prosjekter utenfor F1 for å unngå oppsigelser.