Planen var som kjent at de nye reglene skulle gjelde fra 2021 – men pandemien har skjøvet det hele til 2022. Nå ser det imidlertid ut som vi får noen smakebiter allerede neste år likevel.
Bakgrunnen skal være at teamene har vært bekymret for at ytelsen bli for mye for 13-tommerne fra Pirelli som fortsatt skal brukes både denne og neste sesong. Teamene forkastet forslaget til nye gummiblandinger som var foreslått for 2020 – noe som gjør at man vil fortsette å kjøre på 2019-dekkene både i år – og i 2021.
I en telefonkonferanse i «Technical Working Group» ble det diskutert hvordan man kan begrense at bilene blir enda raskere neste sesong – noe de frykter ville gjør at dekkene ikke ville tåle. Derfor skal man i møtet ha bestemt å redusere belastningen på dekkene ved å introdusere regelendringer i aerodynamikken som reduserer mengden marktrykk.
Slik Formel-1.no forstår det, skal disse reglene bli vedtatt i et møte mellom teamsjefene neste uke.
Fortsatt ønsker teamene å bruke minst mulig penger på å utvikle dagens biler ytterligere før 2021-sesongen, men det har vært åpnet for aerodynamiske tilpasninger.
Den tekniske arbeidsgruppen skal også ha diskutert et «token-system» – på lik linje med det som ble brukt da V6-turbo-hybridene ble innført for seks år siden. Hensikten er at teamene må velge mellom et begrenset antall utviklingsprogram som hvert team kan gjennomføre.