Løp uten tilskuere skal bidra til å starte F1-sesongen.
Slik planlegger de å gjøre det.
Det har blitt stilt spørsmål rundt hvordan FIA og rettighetshaverne ser for seg å kjøre de første F1-løpene, samtidig som man sikrer smittevernet og reglene som gjelder for større samlinger av mennesker i landene det skal kjøres løp.
– En av logistikkutfordringene er å teste alle som må være til stede. Når vi har gjort det, er det fristende å beholde alle innenfor denne kontrollerte sonen og kjøre ytterligere ett løp til, sier Ross Brawn.
Planen er altså at både førere og alle i teamet må testes i forkant av arrangementet. Det samme vil gjelde for alle lokale banemannskaper. Dermed kan man skape et isolert miljø som må lukkes mer eller mindre hermetisk gjennom hele løpshelgen.
Brawn sier at det har vært viktig å finne de riktige banene – slik at de kan ha kontroll over alle som er til stede.
ATLES BLOGG: Høyt spill fra Liberty Media
– Østerrike passer godt. Den har en lokal flyplass som ligger rett ved siden av banen. Der kan man lande med charterfly – og det er ikke i nærheten av en storby. Infrastrukturen er god, og det er ikke nødvendig for teamene å ha med seg sine egne fasiliteter – alt finnes tilgjengelig. Det betyr at man kan ha et lukket miljø, sier Brawn.
Det er ingen tvil om at et slikt opplegg vil kreve at både førere og teamsjefer må være villig til å redusere litt på standardene. Selv om Red Bull Ring og området rundt har gode fasiliteter både for catering og overnatting, blir det en meget spesiell situasjon for alle involverte.
Samtidig, når man har skapt dette lukkede miljøet, vil det trolig være fristende å arrangere flere doble runder – noe Brawn også bekrefter.
Denne uken ble det også klart at Ungarn Grand Prix vil kjøres uten publikum og tidligere har også Silverstone bekreftet at det samme vil gjelde for dem.