I en ny videoserie tar Mercedes oss med på et dypdykk i teknologi og strategier. I den første episoden forteller designer John Owen om hvordan de har jobbet med DAS-systemet som skapte mye diskusjon under testingen i Barcelona.
Owen forteller at dual axis steering (DAS) ikke er noe nytt, men at man ikke tidligere har fått det til å fungere så godt som man har ønsket.
Systemet som gjør at du ved å bevege rattet i lengderetning, justerer spissing på bilen.
DAS er forbudt fra 2021, men om det skulle bli racing denne sesongen, har Red Bull gjort det klart at de vil protestere mot systemet.
Videreutvikling
– Innovasjon handler nesten aldri om nye ideer, ofte er det ting vi har prøvd før – men nye måter å gjøre det på, sier Owen.
Han forteller at Mercedes har brukt systemet i sine biler tidligere.
– DAS ble utviklet fra noe annet, noe vi forsøkte for flere år siden i løp, men som da ikke leverte like godt som vi hadde håpet.
Mercedes-teamet har hatt tett dialog med FIA under utviklingen, men likevel ble det i siste liten lagt inn en klausul i regelverket som forhindret systemet fra 2021.
Desperate
– Vi har sett med DAS, at det kommer reaksjoner på at systemet ikke kan være lovlig. Men når man ser nøyere på systemet, så er det jaggu innenfor likevel – og man lurer på hvorfor det ikke er gjort tidligere.
– Akkurat nå er det mange som har panikk og forsøker å finne en grunn til at det ikke skal være innenfor regelverket. Sånn er Formel 1.