Det alle Formel 1-fans lurer på om dagen er når årets sesong skal starte.
I skrivende stund står Canada Grand Prix den 14. juni oppført som årets første Formel 1-løp, men mange mener dette er optimistisk med tanke på hvordan koronaviruset nå sprer seg i Nord-Amerika. Om Canada ryker er Frankrike Grand Prix den 28. juni neste alternativ. Men akkurat nå er det ingen som med sikkerhet kan si når sesongen kan starte igjen.
Av de åtte første løpene er Australia og Monaco avlyst, mens de andre foreløpig har status som «utsatt». Den obligatoriske sommerferien er flyttet fra august til disse dager, slik at det kan være mulig å arrangere flere løp i august også. Det er snakkes også om å korte ned på helgene, og kun kjøre to dager, slik at det vil være enklere å plassere løp på planlagte frihelger i høst, og nærmest kjøre hver helg om det er behov for det.
Det er imidlertid ikke enkelt å flytte på løp. Det krever lang planlegging å arrangere et Formel 1-løp, selv på en permanent bane, og det er krevende logistikk å forflytte hele Formel 1-sirkuset over lange distanser. Derfor kan det tenkes at det blir kjørt to løp samme helg på samme bane, eller at Formel 1 kjører løp på den samme banen to helger etter hverandre.
Et annet alternativ er at årets sesong går inn i 2021, og at det også kjøres løp i januar og februar. Eller at Formel 1 gjør slik FIA World Endurance Championship gjorde da de skulle gå fra et «sommermesterskap» til et «vintermesterskap», med å lage en såkalt supersesong med å slå sammen 2020 og 2021 sesongene. Vi vet jo allerede at reglementet blir likt i 2021 som i år uansett.
I NASCAR snakkes det om å arrangere løp midt i uka når sesongen forhåpentligvis kommer i gang igjen. Dette tror jeg hadde vært en god idé i Formel 1 også, men jeg har ikke hørt noe snakk om det ennå. Verden endrer seg, og søndag klokken 15.00 er ikke et godt tidspunkt å sende direktesendt sport på TV på. Det var kanskje annerledes tidligere, men i dag er mitt inntrykk at de fleste ønsker å gå tur i skogen med familien, være ute i båten eller følge poden i en fotballturnering på dette tidspunktet. Ikke å sitte inne for å se på TV. Onsdag kveld derimot, etter at barna har lagt seg, er kanskje det tidspunktet som vil gi flest seere for sport på TV. Bare se på suksessen til Champions League i fotball.
Blir 2020-sesongen avlyst?
Bernie Ecclestone uttalte i et intervju i forrige uke at han ville ha avlyst hele sesongen, slik situasjonen er nå. Det kan godt hende Bernie får rett, og at det til slutt blir det eneste alternativet, hvis det viser seg at det ikke er mulig å få en slags kontroll på spredningen av viruset. Men jeg håper inderlig ikke at så skjer.
Og det håper heller ikke sjefen i Liberty Media, Chase Carey, som har uttalt at de håper å få til en sesong på 15-18 løp. 15 er visstnok et minimum for å kunne arrangere et mesterskap og oppfylle kontraktsvilkårene med TV-kanalene.
Og det er TV som er viktigst. Derfor håper jeg Formel 1 kan få til en løsning hvor det kan kjøres løp uten tilskuere, hvis situasjonen krever det. Utfordringen er at Formel 1-sirkuset består av rundt 2000 mennesker som reiser rundt på løp fra teamene, Pirelli, FIA, media og arrangører – og per i dag er det alene en for stor folkemengde til at det er tillatt i de fleste land.
Australske Supercars planlegger nå løp uten tilskuere, men de mener de skal klare å gjennomføre løp med under 500 personer på banene. Det er nok umulig i Formel 1.
Vi må nok bare krysse fingrene for at verden begynner å normalisere seg litt snart, og at det vil være mulig å arrangere Formel 1-løp på en eller annen måte.
Simracing i vinden
I mangel av virkelig racing er det simracing som gjelder om dagen. Formel 1 arrangerte sitt første offisielle løp på «Bahrain» den dagen Bahrain Grand Prix skulle ha blitt arrangert. Nå skal det bli kjørt slike løp som en «erstatning» på de datoene hvor det egentlig skulle ha vært kjørt Formel 1-løp fremover.
Jeg så det virtuelle F1-løpet fra Bahrain, og jeg ble ikke imponert. Det virket amatørmessig sammenliknet med andre virtuelle billøp. Ja, selv det offisielle Norgesmesterskapet Simracing Grand Prix, som hadde en runde på Suzuka samme dag, fremstod som langt mer profesjonelt. Og det offisielle IndyCar-løpet som gikk på Watkins Glen i går var også mye proffere enn Formel 1-løpet.
Jeg tror det er fordi både IndyCar og SimracingGP kjører på plattformen iRacing, som går for å være den beste simulatoren på markedet, mens Formel 1 må forholde seg til sitt offisielle spill. Så her har Formel 1 og Liberty Media noe å jobbe med fremover.
Nå kjøres det riktignok et offisielt F1 Esports-mesterskap, basert på det offisielle F1-spillet, og det fungerer ganske bra, så det er et håp om at de virtuelle F1-løpene skal bli bedre.
Norsk kommentering?
Mange spør om ikke vi som kommenterer Formel 1 for Viaplay og Viasport også kan kommentere de virtuelle F1-løpene. Det foreligger ingen konkrete planer om det akkurat nå, men jeg stiller gjerne opp om jeg får sjansen. Vi mistet jo kommenteringsinntekten vår over natta, og skulle gjerne ha hatt mer arbeid og inntekt i tiden fremover.
Det samme gjelder gamle F1-løp, hvor mange nå etterlyser norsk kommentering. Jeg har laget introen til noen klassiske F1-løp som ligger på Viaplay, men det er ikke vi som kommenterer. Vi har et ønske om å kommentere noen av klassiske løpene også, men det er mange hensyn som må tas, og alt er ikke avklart ennå.
Og apropos de klassiske løpene. På kort varsel fikk jeg en forespørsel om å lage introer til fem av mine favorittløp gjennom tidene. Da jeg skulle lage introen til Aserbajdsjan Grand Prix 2017, ble jeg plutselig usikker. Var dette det første løpet i Baku? Jeg googlet kjapt Aserbajdsjan GP, og fikk bekreftet at det løpet ble arrangert for første gang i 2017. Men da glemte jeg at det ble kjørt i Baku allerede i 2016, men da under navnet Europa Grand Prix. Beklager den…
Formel 1-teamene bidrar
Til slutt en gladnyhet, og det er at flere av Formel 1-teamene nå er i gang med å lage respiratorer og annet utstyr som trengs for å bekjempe koronaviruset. Det er utrolig bra, og viser at teamene tar samfunnsansvar.
I Formel 1-teamene jobber noen av verdens beste ingeniører, og det er jo nettopp derfor Formel 1 også er et viktig forskningslaboratorium for å gjøre vanlige biler både mer trafikksikre og miljøvennlige. Og nå jobber de samme ingeniørene for å redde verden, og det er fantastiske nyheter.
For idrett og Formel 1 er ikke det viktigste nå om dagen!