Det har vært spekulert lenge i om Renault er på vei ut av F1, men teamsjef Cyril Abiteboul sier det ikke er mer sannsynlig at de trekker seg ut enn at Mercedes.
Da Renault relanserte fabrikkteamet i 2016, beveget de seg raskt frem til å være «best of the rest» i 2018.
Fjorårssesongen ble imidlertid en skuffelse, til tross for at de sikret seg Daniel Ricciardo fra Red Bull.
Da det i tillegg ble klart at McLaren hadde landet en avtale om å hente sine motorer fra Mercedes, gikk det sterke rykter om at den nye Renault-sjefen Clotilde Delbos så nærmere på fremtiden til F1-teamet.
– Vi har vært en del av Formel 1 i en eller annen form gjennom 42 år, sier Abiteboul til Autosport.
Han innrømmer at det har vært mangel på konsistens, i tillegg til motstridende uttalelser og endringer i ledelsen.
– Men realiteten er at vi har etablert to fabrikker og er en gruppe på 1200 mennesker – vi er allerede langt på vei – ikke bare for i år, men også for neste år.
Positiv til regelendringer
Abiteboul forventer at Renault vil slutte seg til den nye Concorde-avtalen
– Den nye Concorde-avtalen går i riktig retning, og vi har fått et sett med regler som er veldig positive for oss. Retningen er veldig, bra.
Det har blitt stilt spørsmål om Renault er villig til å investere så mye penger som er nødvendig for å hevde seg, særlig når man ser hvordan viruspandemien også rammer bilindustrien.
– Jeg aksepterer at vi er en del av en bilindustri som rister, og det rammer også Renault. Men sliter vi mer enn Daimler – det er jeg ikke sikker på, sier han.
En risiko med F1
Abiteboul innrømmer at det ligger en stor risiko i å være tilstede i Formel-1 om man ikke klarer å hevde seg i toppen.
– Vi er en del av Formel 1 og vi har kritikere som var skuffet over at vi ikke klarte å være med å kjempe om fjerdeplassen i fjor. Samtidig er mange merker, inkludert de mest etablerte, som til tross for at de har nok penger, ikke tør å prøve seg i F1 fordi de er redd for å ikke lykkes, sier Abiteboul.