Hjem Feature Netflix hyller Fangio – men hvem var han?

Netflix hyller Fangio – men hvem var han?

Juan Manuel Fangio i Sveits Grand Prix.

I mangel på live racing er det heldigvis ting å glede seg over. Netflix har sluppet «A Life of Speed: The Juan Manuel Fangio Story» – men hvem var denne føreren som har en plass blant tidenes beste?

Fangio kjørte syv fulle sesonger i F1 – og med imponerende statistikk. Han ble verdensmester fem ganger, og vant 24 av 52 løp – en seiersprosent på 46 prosent.

Argentineren startet riktignok karrieren i Sør-Amerika som 18-åring, men det var først etter at han hadde andre verdenskrig at han fikk støtte fra regjeringen til å kjøre løp i Europa. Da var han godt voksen, og konkurrentene ga ham tilnavnet «Old man». Han er tidenes eldste verdensmester, og var allerede blitt 37 år da han begynte å lykkes i Europa.

Fangio vant sitt første VM i 1951 – og gjennom karrieren ble han verdensmester for Alfa Romeo, Maserati, Mercedes-Benz og Ferrari. I løpet av de 52 løpene han kjørte, hadde han pole i 48 løp – og raskeste runde i 23 av dem…

Raskere enn han så ut

Juan Manuel Fangio så kanskje ikke ut som en typisk toppidrettsutøver. Likevel dominerte han sporten på en måte som det tok mange år før noen kunne gjenta. 47 år gikk det til Michael Schumacher passerte ham på listen over flest verdensmesterskap.

I motsetning til mange av de han kjørte sammen med, overlevde Fangio bilsportkarrieren sin. Han hadde definitivt sine tilbud – men levde altså helt frem til 1995 – da han døde 84 år gammel.

Det å overleve en karriere i F1-sportens tidligere tider var ikke noen selvfølge. Løpene var ofte svært lange, bilene og banene var svært farlige  – og beskyttelsesutstyret begrenset seg stort sett til en hjelm.

Krasjet på Monza

I 1952 var det nære på for argentineren. Han mistet flyet sitt fra Paris, og bestemte seg til å bruke natten til å kjøre til Monza, på veier som var både svingete og langt dårligere enn i dag.

Fangio kom til banen en halv time før løpet skulle starte – og startet bakerst i løpet. Sløvet av lite søvn og den lange turen, mistet han kontroll over bilen allerede på andre runde og traff en av gressvollene rundt banen.

Han svevde gjennom liv og død med brukket nakke, og brukte resten av året på rekonvalesens i Argentina. Nino Farina som vant løpet – dro til sykehuset og ga Fangio laurbærkransen.

Over 30 av førerne Fangio kjørte mot mistet livet i ulykker.

Kidnappingen

En av de mest spektakulære F1-historiene fant sted i 1958. Under trening til Cuba Grand Prix, ble Fangio kidnappet av to medlemmer i Fidel Castros revolusjonsgarde i Havana. Planen var å tvinge frem en avlysning av løpet – for å bringe skam over den sittende regjeringen. Fulgencio Batista nektet imidlertid å bøye seg, og Fangio måtte nøye seg med å se løpet på tv…

Etter 29 timer ble han sluppet fri helt uskadd.

Sjekk ut dokumentaren på Netflix – der den på norsk har fått tittelen: Fangio – Mannen som temmet maskinene.

Nederland Grand Prix på Zandvoort i 1955. Juan Manuel Fangio vant i en Mercedes-Benz W 196 R her sammen med sine mekanikere, Erwin Grupp og Hermann Eger.