Den første uken i «koronakrisen» går mot slutten, og vi kan allerede nå slå fast at viruset Covid-19 har enorme konsekvenser også for Formel 1 og motorsport for øvrig, skriver Viaplays Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen i dette innlegget.
De som bor i Kina vil sikkert reagere på at jeg skriver at koronakrisen har vart en uke, men for oss i Norge har vi nå gjennomført den første uka med strenge restriksjoner på hva vi kan og ikke kan foreta oss, og dette gjelder i mange andre land også.
Og det har skjedd så mye i motorsportens verden denne uka at jeg ønsket å skrive et blogginnlegg – og det er langt for at jeg skal få med meg alt som har skjedd den siste tiden!
Sju løp avlyst eller utsatt
At et virus som oppstod i Kina for noen måneder siden skulle få så store konsekvenser for hele verden var det ingen som trodde, men alvoret begynte å gå opp for mange av oss da Kina Grand Prix og mange andre store arrangement ble avlyst tidligere i vinter.
Etter dette fulgte jeg nøye med på utviklingen av viruset. Jeg skulle nemlig til Hanoi for å kommentere tidenes første Vietnam Grand Prix. Familien skulle være med, og vi skulle tilbringe resten av påsken i det asiatiske landet. Det så lenge ut som løpet i Vietnam skulle bli noe av, og jeg var fullt innstilt på å reise helt til jeg den 20. februar leste at den tyske TV-kanalen RTL ikke skulle sende noen av sine ansatte til Vietnam. Først da begynte jeg å tvile på om det ville bli noen Vietnam-tur på meg og om løpet i det hele tatt kom til å bli arrangert.
Nå vet vi fasiten. Australia Grand Prix ble avlyst tre timer før den første fritreningen skulle starte etter at en mekaniker hos McLaren fikk påvist Covid-19, løpene i Bahrain, Vietnam, Nederland og Spania er utsatt og Monaco Grand Prix er avlyst for første gang siden 1954.
Akkurat nå håper vi sesongen skal starte med Aserbajdsjan Grand Prix i juni, men ingen vet for sikkert hva som kommer til å skje. Håpet er også at vi kan få en kalender med opp mot 18-19 løp, og at de løpene som skulle ha vært kjørt blir plassert innimellom de andre. Og kanskje må noen av løpene kjøres helt uten tilskuere. Formel 1 sin årlige sommerferie i august, hvor det ikke er lov til å jobbe på bilene, blir gjennomført nå, slik at det blir mulig å arrangere noen av de utsatte løpene i august.
Utfordringen er at ingen vet hvordan smitten av koronaviruset kommer til å utvikle seg. Hva skjer hvis sesongen starter i juni, også kommer det nye bølger med smitte? Må man da avlyse løp igjen? Og blir det i det hele tatt arrangert noen F1-løp i 2020?
Helse vs. økonomi
En debatt som har oppstått i kjølvannet av koronakrisen er om tiltakene som nå blir satt i gang for å begrense spredningen av viruset vil føre til en større katastrofe enn selve viruset. Dette må eksperter og myndigheter ta seg av, men det er nok åpenbart for de aller fleste at vi nå må gjøre det vi kan for å begrense spredningen av viruset. Samtidig er det like åpenbart at den «stengingen» av samfunnet som vi ser nå kommer til å få enormt negative konsekvenser for privatpersoner og selskaper over hele verden.
Dette gjelder også for Formel 1.
Et team som Williams, for eksempel, sliter allerede med økonomien. Med avlyste løp taper de inntekter, samtidig som deres løpende faste utgifter fortsetter. De har mange hundre ansatte som skal ha lønn, og jeg vet ikke hvilke krisepakker som tilbys til kriserammede bedrifter i Storbritannia.
Haas er et annet team som det nå hersker mye usikkerhet rundt. Før sesongen sa teameier Gene Haas at de skulle se an resultatene i første halvdel av sesongen, for så å ta en avgjørelse om de skulle fortsette i Formel 1 eller ikke. Nå er det ikke sikkert det blir noen «første halvdel» av årets sesong.
Det er ikke utenkelig at Formel 1 kan miste to team på grunn av koronakrisen, og da kan det ta lang tid før vi igjen har ti team i F1.
Noen spekulerer også i at hele Formel 1 kan gå konkurs på grunn av koronakrisen. Det tror ikke jeg, men vi har jo sett at aksjeverdien har falt enormt de siste ukene.
Uansett tror jeg det er helt avgjørende at Formel 1-sesongen kommer i gang i løpet av sommeren. Hjulene må begynne å rulle, bokstavelig talt. Så får heller løp gå uten tilskuere, men for å redde både Formel 1, teamene og alle som jobber med Formel 1 rundt omkring i verden så er det viktig at det blir kjørt løp og vist på TV.
Men hva hvis det verst tenkelige skjer? At det ikke blir kjørt noen F1-løp i 2020. Kommer sporten til å overleve da? Ja, jeg håper det, men det vil gi varige sår som at team blir borte, mange ansatte vil miste jobben, noen arrangørland kan forsvinne, færre unge førere får sjansen og så videre.
Skulle Liberty gjort noe annerledes?
Liberty Media fikk mye kritikk for at de ikke avlyste Australia Grand Prix tidligere, slik løp i MotoGP og Formel E ble. I ettertid er det enkelt å si at Liberty gjorde en feil. De burde ha avlyst Australia GP før hele sirkuset hadde tatt turen til Melbourne – og i hvert fall før alle tilskuerne hadde satt seg på trikken for å komme seg til Albert Park fredag morgen.
Men vi må heller ikke glemme at utviklingen på koronaviruset gikk utrolig fort de siste dagene mot Australia GP. Og Liberty visste hvor mye penger alle ville tape på at løpet ikke ble kjørt, og selv om helse er viktigere enn penger, er det snakk om så mye penger at man håpet i det lengste. Og det var jo ikke bare Liberty alene som skulle ta avgjørelsen. Også FIA og australske myndigheter var involvert.
Håndteringen av Australia GP var uansett en ripe i lakken til Liberty. Nå har de imidlertid vært handlekraftige og utsatt eller avlyst alle løp frem til juni. Dessuten mener jeg Liberty Media er det beste som har skjedd Formel 1 siden mesterskapet startet i 1950. Både grepene de har gjort og planene for fremtiden gjør Formel 1 til et mye mer attraktivt produkt for alle.
2021-reglene er utsatt
I går kom nyheten om at de helt nye bilene som skulle innføres i 2021 er utsatt til 2022. Det var en klok og nødvendig beslutning. Det er dyrt å utvikle en ny bil, og det å utvikle en ny bil i disse usikre tidene hadde blitt ekstra vanskelig.
Samtidig var det en veldig trist beskjed, synes jeg. Jeg tror 2021-reglene (eller 2022-reglene som vi nå kan kalle dem) kommer til å vise seg å være den mest positive endringen i Formel 1-sportens historie.
For å ta et eksempel, som jeg også nevnte i vår motorsportsending å Viasport og Viaplay på onsdag: I fjor møtte jeg veldig mange som hadde blitt interessert i Formel 1 på grunn av Netflix-serien Drive to Survive. Derfor satte de seg ned i godstolen med høye forventninger for å se sitt første F1-løp på TV. Men hva skjedde da? Jo, overraskende mange fortalte meg at de hadde blitt skuffet. De opplevde flere av løpene som forutsigbare og ikke særlig spennende. Men da svarte jeg bare; «vent til 2021, da kommer det nye regler som vil gjøre løpene mye mer spennende, kampen mellom teamene mye jevnere og gjøre at flere kan kjempe om å vinne løp og mesterskap.»
Nå må vi vente til 2022 i stedet.
For selv om vi Formel 1-nerder synes de aller fleste løpene er ulidelig spennende, så er det ikke til å stikke under en stol at mange løp fortsatt kan oppfattes som ganske forutsigbare for «mannen i gata», og med det «momentumet» som Formel 1 har nå med økende interesse over hele verden på grunn av Netflix, så er det egentlig litt krise at det nye reglementet er utsatt med et år.
Jeg tror også det at reglementet forlenges betyr at Lewis Hamilton kommer til å vinne VM både i 2020 (hvis det blir noe VM i år) og 2021, men dette var uansett en helt nødvendig avgjørelse å ta.
En annen konsekvens av at man skal kjøre med de samme bilene i 2021 som i år, kan være at McLaren fortsetter med Renault et år til – og utsetter byttet til Mercedes-motorer til 2022, da det ikke er helt uproblematisk å sette en Mercedes-motor inn i en bil som er designet for en Renault-motor.
Hva med Dennis Hauger?
Det kan se ut som alt nå blir satt på vent og forskjøvet et år, og det kan fort skje med Dennis Hauger også. Jeg er 99% sikker på at Dennis Hauger blir Norges første Formel 1-fører, og jeg tror han havner i Alpha Tauri fortere enn vi aner.
Selv om det mest realistiske hele tiden har vært at han kommer til å kjøre Formel 1 i 2022, så har det heller ikke vært helt utenkelig at han kunne debutere allerede i 2021. Med en fantastisk sesong i Formel 3 i år, så kan Red Bull plassere han i sitt Alpha Tauri team allerede i 2021 – slik de gjorde med Max Verstappen da de tok han fra Formel 3 til Formel 1.
Spørsmålet nå er om Hauger rekker å kjøre nok Formel 3-løp til å både imponere Red Bull og få nok superlisenspoeng i 2020? Kanskje vi skal legge våre 2021-drømmer om Hauger på hylla, og heller fokusere på 2022 der også?
Vi må altså smøre oss med litt tålmodighet. 2022 tror jeg blir året hvor Formel 1-interessen kommer til å eksplodere i Norge. Da kommer de nye reglene som jeg er overbevist om kommer til å gjøre Formel 1 enda mer spennende. Og i 2022 tror jeg Dennis Hauger debuterer i Formel 1.
Forhåpentligvis går Netflix-serien så lenge også, slik at interessen holder seg oppe – og takk og pris for at NENT forlenget rettighetene til og med 2024, slik at vi får være med på den festen som venter oss når Dennis Hauger blir Norges største idrettsutøver!
Vi må tenke positivt
Frem til 2022 må vi bare tenke positivt og håpe at verden normaliserer seg så fort som mulig. 2020 blir annerledesåret uansett. Det vet vi nå, og det må vi bare akseptere. Formel 1-sesongen blir annerledes, alle andre billøp i vår er utsatt eller avlyst, Le Mans er flyttet til september, Indianpolis 500 blir trolig flyttet – ja, det gjelder over hele linja.
Dette får vi ikke gjort noe med, og for å forsøke å begrense de negative konsekvensene må vi tenke kreativt.
Også for oss som kommenterer Formel 1 får det som skjer nå negative konsekvenser. Vi taper penger på at løp ikke blir kjørt, og derfor har også vi begynte å tenke alternativt. Denne uken har vi derfor startet opp sendingene Viasport Live, og på onsdag var hele sendingen viet motorsport. Daniel Høglund og jeg satt i studio, mine kollegaer Henning Isdal, Stein Pettersen, Stein Rømmerud og Simen Næss Hagen var med på Skype, vi besøkte Dennis Hauger hjemme i Aurskog og vi hadde også med NASCAR-fører Aric Almirola på link fra USA.
Vi kommer også til å sende gamle Formel 1-løp på Viasport3 i tiden fremover, og vi håper å kunne få i gang en podcast om ikke lenge. Og kanskje dette blogginnlegget er starten på noe mer. Vi får se hva som skjer de neste dagene og ukene. Jeg har mange tanker og ideer, men for oss som i stor grad lever av motorsport, må det også være en viss økonomi i det vi bruker arbeidstiden vår på.
Nå sitter det motorsportjournalister og kommentatorer over hele verden hjemme uten arbeid og inntekt, og det er selvsagt alvorlig for de det gjelder. Dette gjelder jo også for folk i utrolig mange andre bransjer nå om dagen, og selv om helse og liv trumfer alt, så må vi ikke undervurdere de negative effektene av at verden stopper opp. Selv har jeg lest om mange skjebner på Facebook-gruppen «The World under Safetycar» som er for frilansjournalister i motorsport som nå blir rammet av koronakrisen.
Simracing på fremmarsj
Et lyspunkt er at simracing nå får et voldsomt oppsving. Flere løp har allerede blitt arrangert denne uken, hvor spesielt Max Verstappen og Lando Norris hevder seg i toppen – mot blant annet nordmennene Tommy Østgaard, Sindre Setsaas og Jarl Teien.
Nå drar også Formel 1 i gang e-sport-løp med flere av F1-førerne, og det første går (selvsagt) i Bahrain førstkommende søndag, og vil streames på Formel 1 sine offisielle plattformer på sosiale medier. På søndag går også årets andre runde i Norgesmesterskapet Simracing Grand Prix med flere kjente norske førere til start.
Jeg kommenterer jo ikke bare Formel 1, men jobber også som sportssjef i Norges Bilsportforbund på halvtid. Også der har de fleste aktivitetene stoppet opp, men nå har vi oppfordret flest mulig fra landslaget til å bli med på simracing, da dette er god trening til bilsport i det virkelige liv.
Også mine løp for Møller Bil Motorsport i NLS (tidligere VLN) på Nürburgring er utsatt, og vi vet ikke når sesongen kan starte. Men det betyr ikke at det er rolige dager for meg, snarere tvert imot. Med så mye som skjer dag for dag på grunn av koronakrisen, så er det mye som må ordnes, omorganiseres og informeres om. Så jeg er ikke en av dem som nå kjeder seg fordi det ikke er noe å gjøre!
Og det håper jeg ikke at jeg får anledning til senere i vår heller. For vi må bare brette opp armene og kjøre på! Hjulene må rulle, i Formel 1 og i samfunnet for øvrig og det kan vi få til samtidig som vi jobber hjemmefra, holder avstand – og ikke minst; vasker hender!
På gjenhør! Kanskje det blir flere blogginnlegg i tiden fremover, og da lover jeg at de skal bli litt kortere!
Atle Gulbrandsen