Ingen har svaret på hvor lenge pandemien vil ramme verden, men det stopper ikke F1 fra å se på mulige løsninger.
Så langt er det bare sesongens første løp utenfor Europa som er avlyst eller utsatt. Samtidig, med svært ulik krisehåndtering fra land til land, er det vanskelig å se for seg at situasjonen skal normalisere seg på der seks ukene som gjenstår frem til en svært etterlengte tilbakekomst til Nederland og Zandvoort.
LES OGSÅ: Red Bull ville kjøre
Om alle de tre løpene i mai også skulle bli avlyst, er til sammen syv løp som er utsatt eller avlyst. Det er selvsagt en svært krevende situasjon for arrangørene, som allerede har lagt ned store investeringer i anlegg, forberedelser og promotering.
Selv arrangørene i Australia har ikke gitt opp muligheten til å arrangere et løp senere i år.
Forvirring
Det har hersket stor grad av forvirring etter ulik informasjon i pressemeldingen fra FIA og hva F1.com meldte.
Kommunikasjonen har vært krevende – og i slutten av uka var Jan Lammers, den tidligere F1-føreren som står ansvarlig for løpet i Nederland, helt usikker. På grunn av noe som antagelig var en skrivefeil…
Denne helgen har imidlertid ting begynt å bli tydeligere og representanter fra Zandvoort bekrefter at det pågår samtaler mellom dem Formula One Management, og FIA.
– Det er fortsatt ikke klart om vi snakker om en mulig utsettelse – uansett vil alle billetter fortsatt være gyldig og mer informasjon vil komme, sier en representant for Zandvoort.
I Spania sier arrangøren at de følger situasjonen tett, og holder tett kontakt med helsemyndighetene og andre autoriteter for å se hva som er mulig å få til.
– Vi beklager de ulempene og usikkerheten dette medfører, og vil beklage ovenfor fans og kunder som blir berørt av disse ekstraordinære tiltakene, heter det i en uttalelse fra arrangøren i Barcelona.
Har startet forberedelsene i Monaco
Hvert eneste år siden 1954 har kjendiser blandet seg med fans i Monaco – og allerede før Australia Grand Prix ble avlyst hadde Automobile Club de Monaco (ACM) startet med forberedelsene til årets løp.
I år er det også planlagt Grand Prix de Monaco Historique i helgen 8. – 10. mai, noe som fremskynder nødvendigheten av å starte byggearbeidene som kreves for et arrangement i fyrstedømmet.
Om vi skal tolke uttalelsen fra FIA direkte med at man satser på å starte F1-sesongen i slutten av mai – er det jo naturlig at Monaco Grand Prix blir sesongåpningen.
LES OGSÅ: Slik ble beslutningen om avlysning tatt
Mulig å skvise inn flere løp
I et forsøk på å redde investeringene og ikke minst den oppturen som F1 har hatt de siste årene når det kommer til oppmerksomhet, jobbes det knallhardt på alle fronter for å finne alternative løsninger for å få gjennomført noe som kan kalles tilnærmet fullverdig 2020-sesong.
Ross Brawn, som leder Formula One Group, er sentral i å finne frem til en løsning.
I et intervju med SKY snakker Brawn om hvordan han ser for seg hvordan resten av sesongen kan komme til å se ut.
– Jeg tror at om vi løser opp pausen i august, så får vi flere helger hvor vi kan kjøre løp – og dermed bygge opp en brukbar kalender for resten av sesongen. Dette er ukjent terreng for F1, men jeg er ganske optimistisk når det kommer til å arrangere 17-18 løp denne sesongen.
Brawn innrømmer at det hele handler om når sesongen faktisk kan starte.
– Det kommer til å bli annerledes, men jeg tror vi kan skvise det inn og få arrangert et bra antall løp, og det blir spennende løp. Sesongen kommet til å starte senere, men jeg tror den kan bli like underholdende.
BAKGRUNN: Her er pressemeldingen fra FIA
Todagers helger?
Om man bestemmer seg for å kjøre i august kan det i praksis åpne for løp tre helger på rad – og Brawn åpner også for å kutte fredagene.
– En ting vi har snakket om er å kjøre todagers helger – og å kjøre løp tre helger på rad. Det vi trenger fra teamene i år er mer fleksibilitet. Jeg tror vi må se at det er en helt spesiell situasjon, og at vi må gjøre det beste vi kan for å gjøre dette til en god mulighet for alle.
En ting som kan komme til å hjelpe F1, er teamenes beslutning om å stenge ned alle fabrikker frem til 29. mars – og sette alle ansatte i selvpålagt karantene.
Om F1 og resten av verden finner en måte å håndtere pandemien på, kan det også få konsekvenser for 2021-sesongen.
Det har vært antydet fra flere at de nye reglene som skal gjelde fra 2021 – kanskje kan bli dyttet frem til 2022 – de neste ukene og månedene vil vise hva som blir fasit.