Bare seks timer etter at både FIA og arrangør var tydelig på at Australia Grand Prix skulle kjøres, kom avlysningen. Formel-1.no har sett på hva som førte til at beslutningen ble tatt.
Klokken 10 torsdag kveld, australsk tid, ble det klart at en ansatt i McLaren-teamet hadde testet positivt på corona-viruset. Vedkommende hadde vært hos legen allerede på onsdag, og gått i selvpålagt isolasjon mens han ventet på testen. Da resultatet ble klart, ga McLaren beskjed om at teamet ikke ville stille til start.
Det var ikke så overaskende – ettersom 14 andre i teamet, som hadde vært i nær kontakt med den smittede, også måtte gå i karantene – og dermed hadde teamet ingen mulighet til å stille til start.
Diskusjoner
Både Liberty og FIA visste at personer ble testet for virus, og det ble ganske raskt klart at det ikke var noen virkelig god plan på plass for hvordan dette skulle håndteres. Hele natt til fredag var det mange og lange diskusjoner rundt hva som skulle gjøres.
Det er selvsagt lett å si at F1-sirkuset aldri skulle reist til Australia – noe Lewis Hamilton var svært tydelig på under pressekonferansen på torsdag – før noen tester var analysert.
Samtidig er det – som Ross Brawn påpeker – mange uker siden de første båtene satte kursen mot Australia med utstyr.
Mercedes og Ferrari stemte mot
Etter beskjeden fra McLaren på torsdag, ble det avholdt et møte med sjefene for de ni gjenværende teamene, Libery, FIA og Australian Grand Prix Corporation (AGPC). Dette møtet var ikke ferdig før klokken halv tre natt til fredag i Melbourne. Der ble det klart at et flertall av teamene ikke ønsket at løpet skulle gå som planlagt.
De viktigste beslutningstakerne var, ikke overraskende, Ferrari og Mercedes. Ikke bare fordi de er to at de største teamene, men fordi de også leverer motorer til fire andre team.
Dermed var det i praksis bare maksimalt tre team igjen – og av dem hadde allerede Renault stemt mot at løpet skulle gjennomføres. I følge rapportene var de to Red Bull-teamene klare for å starte første trening fredag morgen.
Komplett kaos
Mangelen på kommunikasjon gjorde at det oppsto mye sinne og usikkerhet blant både team, frivillige og publikum. I enkelte team begynte man å pakke ned, mens andre fortsatte å forberede seg på at første trening skulle gå som planlagt.
Publikum begynte å komme til banen tidlig på fredag morgen, og ute på banen var allerede en to-seters F1-bil i gang med å kjøre VIP-passasjerer rundt banen. Arrangørene fortalte lokale medier at løpet ville gå som planlagt.
Da det begynte å samle seg store mengder med publikum utenfor portene, ble de fortalt at det hadde blitt forsinkelser i programmet.
Som en indikasjon på komplett mangel på kommunikasjon – på dette tidspunktet hadde både Sebastian Vettel og Kimi Raikkönen forlatt Australia…
I paddock visste altså de som bestemte at det ikke ville bli arrangert løp i Australia – klokken var enda bare 09.00 – og selv om ikke arrangører, Liberty og FIA klarte å gi noen klar beskjed, så var Australske helsemyndigheter tydelige:
– Av hensyn til helsesituasjonen, vil det ikke bli tillatt med publikum under løpet i helgen, sa talsmann for helsemyndighetene, Daniel Andrews.
Omtrent samtidig ga Liberty en endelig beskjed til arrangøren om at det ikke ville bli løp. Hvorfor det tok seks og en halv time før denne beskjeden kom – er svært usikker. Det var imidlertid liten tvil om at Chase Carey var opptatt av å få over et budskap om at beslutningen var tatt av dem, FIA og arrangøren – etter innspill fra teamene.
– Når det kommer til beslutningen brukte vi den siste kvelden til å hente informasjon fra alle. Det var en felles beslutning, sa Carey på en pressekonferanse.
Han sa at det var flere syn på saken.
– Det er en svært vanskelig situasjon. Var det ulike syn på saken? Ja, og jeg tror det var grunnen til at dette måtte diskuteres gjennom, men jeg tror at vi tok riktig beslutning.
LES OGSÅ: Har Newey et ess i ermet?
Cash is king?
– Det var diskusjoner mellom teamene, helsemyndighetene, FIA og arrangørene. Vi har vært oppe i hele natt. Det var mange hensyn å ta, og vi måtte samle teamene for å avholde et møte – det tar tid, fortalte Ross Brawn.
Det hele ble ytterligere komplisert av tidsforskjellen til Europa – der FIA-president Jean Todt var tilstede – og at Chase Carey var på flyet fra Vietnam.
Lewis Hamiltons kommentar på pressekonferansen på torsdag «cash is king» begynner likevel å stå igjen som meget presis når vi begynner å se på beslutningen og ikke minst den manglende viljen til å kommunisere noe tydelig.