Red Bull dominerte F1 i begynnelsen av forrige tiår sammen med Renault og Sebastian Vettel. Bak sto en av de smarteste i pitlane; Adrian Newey. Nå spekuleres det i at han nok en gang har funnet på noe lurt – denne gangen sammen med Honda.
Allerede på nittitallet startet Newey å jobbe med designet som senere ble kjent som «blown diffusor» – der man bruker varme fra eksosen til å øke det aerodynamiske marktrykket.
Sammen med Renault fant Newey og Red Bull frem til en spesiell motorprogrammering som fortsatte å sprøyte bensin inn i motoren, selv om foten til føreren var tatt av gasspedalen. Dette bidro til å øke temperaturen på luften som passerte gjennom diffusoren mens bilen var midt i svingen.
LES OGSÅ: Sjokkert over FIA etter forlik
Oppførte seg annerledes
Italiensk presse rapporterer nå at Honda og Red Bull har funnet en ny måte å hente frem effekten som hjalp Vettel frem til sine VM-titler.
I følge Motorsport Italia, så har flere journalister sett noe uvanlig på Verstappens og Albons RB16 under vintertestingen.
Det spekuleres også i om dette kan også en av årsakene til at årets Red Bull har sett over snittet nervøs ut på banen.
Særlig under nedbremsing inn i sving 10 under testingen i Barcelona, kunne det høres ut som om Red Bull-bilene oppførte seg helt annerledes enn de andre teamene.
Der motorlyden nesten forsvant under innbremsingen i sving 10, så kunne det høres ut som en eller flere sylindre fortsatte å levere moment også i lavere hastigheter hos Red Bull.
Åpnet seg i jakten på mer lyd
Det får eksperter til å sammenlignet med hvordan Sebastian Vettels bil hørtes ut i 2011 og 2012 – da Red Bull tidvis var et sekund raskere enn alle andre på banen.
Det er imidlertid viktig å huske at vi på den tiden kjørte med en 2.4-liters V8ere – noe som hadde betydelig mer bensingjennomstrømming – noe som igjen gjorde det lettere å oppnå denne effekten.
Nå er selvsagt forholdene annerledes, ettersom turbomotorene allerede henter ut mye av energien av eksosen.
Etter at mange kritiserte lydbildet til de nye V6-hybridene, ble det tillat å åpne wastegate-ventilen ytterligere og denne eksosen ble brukt til å øke effektiviteten av luftstrømmen under bakvingen. I 2018 og 2019 testet teamene ut en eller to rør for å slippe ut denne luften – Red Bull ser ut til å ha gått for to denne gangen.
Selv om mengden energi ikke kan sammenlignes med det som ble produsert av en selvpustende V8, så kan selv ganske små endringer gjøre en forskjell i F1.
Røyk uten ild
Det er jo imidlertid stadig strengere restriksjoner for hva, hvor mye og hvordan bensin kan brukes. Dette er jo nettopp et av hovedpunktene i den ganske betente konflikten mellom FIA, Ferrari og flere andre team, der det nå jo er inngått et forlik.
På grunn av dette antar vi at Adrian Newey og hans folk har funnet en annen måte å gjøre det på.
Spekulasjonene går på man utnytter ekstra kraft fra MGU-H-enheten, som brukes til å regenerere energi fra turboen, ved å øke mengden luft i forbrenningskammeret – som deretter blir «skutt» inn i eksosen for å gi en ekstra boost gjennom svingen – men uten at det sprøytes inn mer bensin.
Newey er en luring – om det fungerer? Det er bare en uke til vi får noen svar i Australia…