I går ble det klart at FIA hadde inngått et forlik med Ferrari i forbindelse med undersøkelsene som ble gjort at teamets 2019-motorer Den avgjørelsen er ikke de andre teamene særlig imponert over.
FIA slapp i går følgende melding:
«The FIA announces that, after thorough technical investigations, it has concluded its analysis of the operation of the Scuderia Ferrari Formula 1 Power Unit and reached a settlement with the team. The specifics of the agreement will remain between the parties.
The FIA and Scuderia Ferrari have agreed to a number of technical commitments that will improve the monitoring of all Formula 1 Power Units for forthcoming championship seasons as well as assist the FIA in other regulatory duties in Formula 1 and in its research activities on carbon emissions and sustainable fuels.»
Nå vurderer flere av de andre teamene tiltak som et tilsvar på FIAs avgjørelse.
LES OGSÅ: Anklager Ferrari for tobakkreklame
Teamene er sjokkert og «svært bekymret» over at FIA ikke tar noen avgjørelse på hvorvidt motoren til Ferrari var ulovlig etter ikke. De slår seg ikke til ro med at FIA har innført utstyr denne sesongen som skal gjøre det lettere å få oversikt over bensingjennomstrømmingen.
Mange spørsmål
Selv om ingen av teamene vil si hva de ønsker å gjøre, sier flere at denne typen uttalelser skaper flere spørsmål enn de besvarer.
Som en av de involverte påpeker, betyr dette at Ferrari-motoren var lovlig hele sesongen, eller bare deler av sesongen? Og hvordan skal teamene ha tillit til FIA om de ikke klarer å konkludere etter en teknisk undersøkelse om hvorvidt noe er lovlig eller ikke.
Hverken Ferrari eller FIA vil kommentere saken ytterligere.
LES OGSÅ: Ferrari innfører ny standard for måling av forbruk
Noe skjedde
Både Red Bull og Mercedes mer enn bare antydet sin skepsis etter at Ferraris suverene hastighet på rettstrekkene plutselig ble redusert etter at FIA bestemte seg for å se nærmere på motorene til Ferrari.
Diskusjonen gikk gjennom store deler av sesongen, og det hele kulminerte under USA Grand Prix i oktober – da FIA måtte klargjøre regelverket etter at Red Bull stilte en rekke spørsmål.
Tredjeplassen til Charles Leclerc var den enste pallplassen til Ferrari i de tre siste løpene i 2019 – noe som selvsagt ikke bidro til å gjøre saken mindre interessant for de andre teamene.
Et smutthull?
Spekulasjonene gikk i at Ferrari hadde funnet en måte å forstyrre målingene av bensingjennomstrømmingen for å kunne omgå grensen på 100 kilo per time.
FIA gjorde det klart at alt som kunne bidra til å overstige det tillatte bensinforbruket ville være et brudd på regelverket. Restriksjonene er jo innført for å fremme effektivitet og samtidig begrense effekten man kan få ut av motorene.
Teamsjefen til Ferrari, Mattia Binotto forklarte forskjellen i toppfart med at de hadde endret oppsettet og kjørte med mer downforce enn tidligere i sesongen.
Se også Motorsport.com sin vurdering av saken under: