Uroen rundt Mercedes nye DAS ser ikke ut til å legge seg. Selv om FIA tilsynelatende har godkjent utviklingen av systemet, dukker det nå opp et nytt interessant spørsmål.
Vi har tidligere skrevet om hvordan dagens regelverk ikke regulerer i hvor mange akser rattet kan beveges. Nå fortsetter flere av konkurrentene å stille spørsmål rundt se på , neppe rammes av forbudet mot å endre innstillingene på hjulopphenget under løpet.
Nå stilles det imidlertid spørsmål om det nye systemet bryter regelverket som regulerer parc ferme.
Sportsdirektør hos Renault, Alan Permane sier at de ikke kjenner til i detalj hvordan systemet fungerer, men at han er sikker på at når Mercedes kommer med et slikt system til testingen, så er det all grunn til å tro at de mener det vil ha stor effekt.
Bare et styresystem?
Permane sier at han, og flere andre, stiller spørsmål om ikke DAS-systemet rammes av regelverket for parc ferme.
– Påvirker det bare styringen, eller påvirker det også demperne. Det er to tekniske regelverk som er tydelig forskjellige, og som vil avgjøre dette, sier Permane.
F1s svært komplekse regelverk har en egen seksjon som regulerer hva som er tillatt under parc ferme – som gjelder fra bilene forlater pitlane i kvalifisering og til etter løpet.
I artikkel 34.6 heter det: «“A competitor may not modify any part on the car or make changes to the set-up of the suspension whilst the car is being held under parc fermé conditions.»
Videre heter det:
«In order that the scrutineers may be completely satisfied that no alterations have been made to the suspension systems or aerodynamic configuration of the car (with the exception of the front wing) whilst in pre-race parc fermé, it must be clear from physical inspection that changes cannot be made without the use of tools».
Det kan definitivt argumenteres for at det å endre spissing på forhjulene ikke tilfredsstiller denne delen av regelverket, men at det i stor grad styres av hvorvidt systemet også er en del av demperoppsettet.
Vil ikke svare
Michael Masi, løpsdirektør i FIA vil ikke svare motorsport.com på spørsmål direkte knyttet til Mercedes-saken.
– Vi diskuterer ikke team på individuell basis. Om vi får en henvendelse fra et team, så behandler vi dem en til en, sier Masi.