DAS-systemet til Mercedes skapte stor oppmerksomhet under andre dag av testingen i Barcelona. Nå viser en nøyere titt på regelverket for 2021 at systemet da vil være ulovlig.
Systemet, som hvis det fungerer som det er tenkt, vil gi teamet en fordel på lange rettstrekker ved å justere spissing på forhjulene.
Mercedes har hatt tett kontakt med FIA under utviklingen, og slik regelverket er i dag – vurderes det som lovlig. Når det gjelder 2021-bilene er dette «hullet» i regelverket imidlertid tettet.
I artikkel 10.5.2 heter det nemlig. “The re-alignment of the steered wheels, as defined by the position of the inboard attachment of the relevant suspensions members that remain a fixed distance from each other, must be uniquely defined by a monotonic function of the rotational position of a single steering wheel.”
Spørsmålet er nå selvsagt om DAS faktisk blir godkjent når Mercedes dukker opp i Australia – og hvor mange andre team vil utvikle et tilsvarende system når det bare kan brukes i ett år?
Svaret ligger trolig i hvor effektivt det viser seg å være – skal vi dømme etter testene så langt ligger Mercedes et hestehode foran – men et mer detaljert svar får vi trolig når teamene møtes til den andre testøkten i Barcelona.