Mercedes sier de har endret nesten samtlige av de 10.000 delene en F1-bil består av. Alt i jakten på enda bedre ytelser.
Med svært små endringer i regelverket for 2020, har det handlet om å forbedre hver lille bit i årets bil for Mercedes.
I følge sjefsdesigner James Allison har målet vært å lage en bil der grunnstammen er slik at man kan fortsette å utvikle bilen gjennom hele sesongen.
– Vi har gjort noen strukturelle endringer i bilen, som gjør at vi kan holde fremdrift i utviklingen gjennom hele sesongen, sier Allison.
Han sier at de har akseptert større strukturell kompleksitet i fronten for å kunne sette samme og optimalisere endringene lenger bak på bilen.
– I midtpartiet har vi gjort som de fleste andre i pitlane, ved å senke buen som inneholder sidekollisjonsbeskyttelsen lavere – med de aerodynamiske fordelen som følger med dette. Bak har vi valgt en retning for bakhjulsopphenget som gir oss større frihet til å endre dette underveis, sier Allison.
Han sier også at alle disse tre endringene har bidratt til å skape grunnlag for kontinuerlig utvikling og tilpassing av aerodynamikken utover sesongen.
Allison sier teamet fortsatt har oppdateringer som de ikke vil bruke før den andre uken med testing. ‘
Vanskeligere å finne mer kraft
Den 1,6-liter store V6-hybriden er mer eller mindre uendret fra den ble introdusert i 2014 – det gjør at det er vanskelig å finne mer krefter – men det betyr ikke at man ikke prøver.
– Vi har forsøkt å forbedre hvert eneste system, sier Andy Cowell – som er sjef for Mercedes-AMG High Performance Powertrains.
Cowell sier at de har sett på hvordan de ulike systemene jobber sammen – og hva som kan gjøres for å gi de som jobber med aerodynamikken flere muligheter.
Dagens F1-motorer er de mest effektive forbrenningsmotorer som noen gang er bygget. Der en vanlig bil når rundt 30 prosent termisk virkningsgrad – har en F1-motor over 50 prosent
Tar ikke noe for gitt
Teamsjefen i Mercedes, Toto Wolf, sier han ikke tar noe for gitt før en ny sesong.
– Suksess er å ta en dag av gangen. Nå ligger suksessen i å få til en god shakedown, få noen kilometer med bilen, få gjennomført filmingen. Deretter reise til Barcelona og få samlet data slik at vi møter i Melbourne så godt forberedt som mulig, sa Wolf.