Ferrari sier at deres SF1000 har et ekstremt design – det tyder på at de har gått i en annen retning enn hva som var tilfelle for fjorårets SF90.
En tydelig karakteristikk ved fjorårets Ferrari var meget rask rett frem, noe som ga dem store fordeler på de raskeste banene på kalenderen. Dette førte ikke overraskende til at de fikk problemer på baner der høyt marktrykk var nødvendig.
Under dagens lansering mer enn antydet teamsjef Mattia Binotto at de hadde valgt en noe annen filosofi for årets bil. Han sa at til tross for at små endringer i regelverket har gjort at de selvsagt har vært nødt til å ta utgangspunkt i fjorårets bil, men at de har vært ganske ekstreme i sin tilnærming til utviklingen av bilen.
Høyere marktrykk
– Vi har forsøkt å maksimere marktrykket, og hele bilen – fra monocoque til motor og girkasse har gjort det mulig å skape et smalere karosseri. Jeg tro det er ganske lett å se.
Han sa at de hadde jobbet med alle deler av bilen – men at arbeidet med dempere og designet av drivlinjen har vært styrende for resten av bilens design.
– Hjulopphenget har blitt designet for å gi større fleksibilitet slik at vi enklere kan gjøre justeringer som passer fører eller karakteristikken på banen.
Lavere vekt
Ferrari har også hatt stort fokus på å redusere vekten. Ikke minst har de optimalisert svært mange av motorkomponentene – noe som også har vært nødvendig som en del av det endrede regelverket som krever en reduksjon i oljeforbruket på 50 prosent.
Binotto sier at selv om mye ser likt ut fra utsiden – er det store endringer under skallet.