Om F1 skal nå målet om å bli karbonnøytrale innen 2030 blir det slutt på de gedigne byggene de frakter rundt til de europeiske løpene.
Da FIA la frem sin plan om å redusere utslippene fra sporten frem mot 2030, var de også tydelige på at det var andre ting enn selve bilene som måtte bli mer miljøvennlig.
FIA-sjef Ross Brawn har vært tydelig på at man må sørge for å gjøre logistikken bedre og mindre krevende, om man skulle nå dette målet – og nå peker han på de store byggene som teamene frakter rundt mellom løpene i Europa.
– Vi ser både på transport og hva slags utstyr vi har med oss. Vi har folk som ser på alternative transportformer, og tog er faktisk en svært effektiv løsning, sier Brawn
Han sier at det å frakte ting med skip også er smart når man ser på karbonavtrykket
375 lastebiler
– Så er det de mobile byggene. Vi har ni løp hvor vi frakter dem rundt med lastebiler for å gi teamene de fasilitetene de ønsker seg. I de andre 15 løpene er det fornøyd med det de finner når de dukker opp torsdag før løpet. Når vi reiser til oversjøiske løp – for eksempel til Baku – så er det ferdig oppsatte bygg og ingen klager over det. Vi ønsker løsninger som krever mindre transport og logistikk, sier Brawn.
En undersøkelse som Motorsport.com gjorde i fjor – viser at teamene, Pirelli og FIA bruker 315 lastebiler på de europeiske løpene, i tillegg kommer 60 lastebiler som brukes av supportseriene.
Må se på strukturen
Det er heller ingen tvil om at både rettighetshaver Liberty og FIA må se på kalenderen om man skal lykkes med utslippsreduksjonen. F1-løpet i Østerrike er bare 40 mil fra Budapest og Ungarn Grand Prix – men i stedet for å reise dit – reiser man først til Silverstone, noe som legger 300 mil til på turen. Når dette multipliseres med 375 lastebiler, snakker vi om godt over en million ekstra kilometer.