2019 var en katastrofesesong for Williams – men teamsjef Claire Williams sier de nå har et budsjett på plass som skal gjøre 2020 til en langt hyggeligere opplevelse.
Etter at Robert Kubica forlot teamet, kom Nicholas Latifi. Han har med seg en god stabel med penger for å betale for setet sitt, men teamet har imidlertid også mistet store sponsorer som Orlen og Unilever – der sistnevnte har valgt å flytte sponsoratet sitt til McLaren.
I tillegg ble det kjent at Williams solgte sin majoritetsandel i Williams Advanced Engineering rett før jul.
– Sponsorarbeid er ikke lett. Jeg tror ikke det er lett for noe team å finne penger til F1-satsing nå, sier Williams til Autosport.
Hun bekrefter at forretningsmodellen til Williams i stor grad baserer seg på penger fra sponsorer – men at salget av aksjene også gjør det lettere å gå inn i en ny sesong.
Det er forventet at 2020-sesongen blir svært kostbar for teamene, som både skal utvikle og drifte årets bil, samtidig som de jobber med 2021-bilen.